Authenticiteit als superpower
Ik beken: ik ben elke keer opnieuw geraakt door de KPN reclame.
Je hebt hem vast wel gezien. Een man die voor een volle zaal in Mumbai een presentatie geeft en dan opeens per ongeluk zijn dochtertje in Nederland aan de lijn heeft. Je ziet de man even van zijn stuk raken en je ziet de vertedering door de zaal golven.
Wat me raakt in deze reclame is iets wat we in een professionele omgeving weinig zien, of laten zien. Het is namelijk geen acteur die een rol speelt. Dit is een ondernemer die door een onverwachte gebeurtenis uit zijn rol valt en op dat moment zichzelf volledig laat zien. In alle menselijkheid en kwetsbaarheid. Op één of andere manier zijn wij mensen zo ‘bedraad’, dat we voelen dat dit authentiek is. En precies dat is de reden dat het filmpje je recht in het hart raakt.
Je kunt je alleen maar voorstellen hoe die presentatie verder verloopt. De spreker heeft zijn masker laten vallen en de zaal ziet hem als mens, met alle menselijke emotie die daarbij hoort. Ongeacht de inhoud van zijn verhaal, mensen zullen luisteren. Hij heeft – geheel per ongeluk – oprechte verbinding gemaakt met zijn publiek en dat maakt dat ze open staan voor wat wie hij is. En daarmee voor wat hij te vertellen heeft.
Superpower
Authenticiteit is een superpower. Eén die beweging brengt. Die het vermogen heeft om ons oprechte verbinding, plezier en creativiteit te laten ervaren. Maar er is een catch. Authentiek zijn lukt alleen maar als we ook bereid zijn om kwetsbaar te zijn. Om gevoelens toe te laten. En gevoelens kunnen ook vervelend zijn. Dat maakt het een investering waar we – zeker in ons professionele leven – maar beperkt toe bereid zijn.
Onderdrukken van kwetsbaarheid op ons werk leidt tot gedrag waarbij alles wat maar een beetje onzeker voelt, op een kunstmatige manier zeker wordt gemaakt. Plannen en ideeën worden als feiten gepresenteerd. Adviezen met een stelligheid gebracht die weinig ruimte laat voor dialoog.
Door dit gedrag sluiten we als het ware de luiken. We reduceren elke kans dat anderen ons een vervelend gevoel bezorgen door ons een rol aan te meten. De rol van de zakelijke, misschien ietwat afstandelijke, professional.
Consequent kiezen
Authenticiteit is niet iets wat je wel of niet hebt. Het is gewoon een kwestie van oefenen. En van consequent in elke situatie opnieuw te kiezen voor écht aanwezig zijn en jezelf laten zien. Je niet te verschuilen achter een rol of functie.
En nee, dat is zeker niet hetzelfde als ‘emotioneel incontinent’ zijn op je werk. Het begint al door af en toe je imperfectie te durven laten zien. Oprecht om advies te vragen als je het even niet meer weet. Of, zoals de man in de KPN-reclame, jezelf toe te staan om af en toe niet beheerst en professioneel te zijn, maar in plaats daarvan je diepe menselijke gevoel te laten zien.