Weinig gedoe is slecht nieuws

Natuurlijk zit je niet te wachten op gedoe. Het is veel comfortabeler om in rust en harmonie je werk te kunnen doen. Maar wist je dat een gebrek aan weerstand, gezeur en geklaag ook een slecht teken kan zijn?

In verandertrajecten is een chronisch gebrek aan gedoe een symptoom. Het is een teken dat er geen urgentie wordt gevoeld. Mensen denken dat de verandering over anderen gaat, dat het hen niet treft. Laat me de bingo-kaart er eens bij pakken:

  • ‘Dat hebben we al geprobeerd. Het werkte niet.’
  • ‘Ach, ze bedenken wel vaker wat.’
  • ‘Eerst zien, dan geloven.’
  • ‘Dat waait wel weer over, joh.’
  • ‘Het zal mijn tijd wel duren.’
  • ‘Dat plan komt volgens mij van die externe, maar die is toch binnen een half jaar weer weg.’

Zeg eens eerlijk: hoeveel kan jij er afvinken?

En weet je, dat gebrek aan urgentiegevoel ligt niet aan deze mensen. Een gebrek aan urgentie is onze standaard fabrieksinstelling. Zolang deze niet wordt aangewakkerd op een manier die we voelen, blijven we rustig en comfortabel doen wat we al deden. Heb je het veranderverhaal zo verteld dat mensen er een beetje zenuwachtig van werden? Dat ze voelden dat niets doen geen optie is? Waren ze boos, ongerust of verongelijkt toen je het ze vertelde? Nee? Dan is het kwartje nog niet gevallen en blijft de fabrieksinstelling staan zoals die al stond.

‘In principe geldt deze verandering voor iedereen in dit team’ heeft niet bij benadering hetzelfde effect als: ‘Vanaf 1 mei worden deze taken door het hoofdkantoor overgenomen en mogen wij ons daar als team niet meer mee bemoeien. Dat betekent voor jou, voor mij en voor iedereen in ons team een enorme verandering van ons takenpakket vanaf die datum.’ Voel je het verschil? Het is duidelijk, het heeft een heldere horizon en het haalt de vrijblijvendheid eruit. Met zachte heelmeesters-communicatie bewijs je namelijk niemand een dienst als de uitkomst al vaststaat.

Verandertrajecten zonder gevoel van urgentie komen lastig of niet uit de startblokken. Merk je dat er lauwtjes gereageerd wordt op een aangekondigde verandering? Vraag je dan af wat dit je kan vertellen. Is het te vrijblijvend gebracht? Is het in algemene of emotieloze managementtaal gecommuniceerd? Zijn de consequenties van de verandering helder genoeg voor het voetlicht gebracht?

Te weinig onrust, bezorgdheid of gedoe bij een aangekondigde verandering betekent dat je de emotie wat mag aanwakkeren. Dat geeft je de brandstof om je omgeving mee te krijgen in de volgende veranderfasen en voorkomt dat de quotes op de bingo-kaarten waarheid worden.

 

 

Masterclass Nieuwe Leiders

Vergroot je impact en maak positief verschil. Ontdek hoe je op een natuurlijke en authentieke manier je impact vergroot, zodat je zelf het verschil gaat maken dat je wilt zien. Je leest er hier alles over.
 

Masterclass Nieuwe Leiders

342

Ook interessant voor je

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *