Benut de komkommertijd in je project

Zomer. Je rijdt zonder files naar je werk of hebt opeens zomaar een zitplaats in de trein. In de normaal zo levendige kantoortuin staan lege bureaus en de kantoorplant mist zichtbaar zijn dagelijkse scheut koffie. Vergaderingen worden afgeblazen tot september en in de kantine verkopen ze opeens ijsjes in plaats van de gebruikelijke warme hap.

Hol je tot juli gezamenlijk door om deadlines en mijlpalen te halen, zo halverwege de maand komt je project piepend tot stilstand. En pas in september is er weer voldoende quorum om de stuurgroep door te laten gaan. Verloren tijd voor je project? In tegendeel!

Geloof het of niet, maar komkommertijd is een prima periode om kwaliteit toe te voegen aan je project. Juist omdat de vergaderdruk afneemt (lees: verdwenen is) en ook andere conventies tijdelijk wegvallen ontstaat de perfecte gelegenheid om te zaaien, te investeren. En dat kan op een paar manieren.

 

Tip 1. Stap uit de snelheid en in de diepte

Stel jezelf de vragen: wat werkt goed binnen dit project en kunnen we daar meer van gaan doen? Wat werkt niet en kunnen we opschonen? Hebben we alle partijen nog goed in beeld of zijn er waar we meer aandacht aan moeten besteden? Hoe is je eigen functioneren binnen het project: zet je al je capaciteiten op de goede manier in? Heb je aanvulling nodig op aspecten waar je minder sterk in bent? Zijn de verantwoordelijkheden nog evenwichtig verdeeld? Zitten de andere teamleden nog goed op hun plek en in hun rol?

Kortom: neem een stap naar achter en reflecteer op hoe de dingen lopen. En deel je bevindingen met je team zodra iedereen weer vol energie en inspiratie terug is van vakantie.

 

Tip 2. Eet een ijsje met toekomstige afnemers van het projectresultaat

In de hectiek van alle dag komt het er niet van, maar de zomer is er een prachtig moment voor: quality time met stakeholders – om het maar eens in goed Nederlands te zeggen.

Nodig een klant of een andere ‘afnemer’ van het projectresultaat uit voor een rondje lopen of voor een ijsje. Stel vragen en luister. Luister écht. Waar is hij zenuwachtig over? Waar kijkt hij naar uit? Wat verwacht hij van het resultaat en van jullie als projectteam? In een informele setting hoor je écht wat er speelt en kom je eenvoudiger bij de onderstroom die vaak onderbelicht blijft. Investeren in deze relatie en echt iets doen met hun informatie betaalt zich na de zomer dubbel en dwars terug.

 

Tip 3: Voeg een vleugje creativiteit toe aan je plan de campagne

Zolang iedereen in de hamstermolen mee rent om deadlines te halen is er weinig ruimte om nieuwe creatieve ideeën te ontwikkelen en uit te proberen. Maar in de komkommertijd is dat anders.

Creëer een zandbakomgeving (misschien wel letterlijk) en neem tijd om met een groepje aanwezige collega’s te experimenteren. Zijn er hele nieuwe manieren te bedenken of invalshoeken die we nog niet bedacht hadden? Hoe zou Superman ons project aanpakken? Of een kleuter? Hoe zou onze aanpak zijn als we al het geld van de wereld hadden? Of: hoe kunnen we dit project zo snel en spectaculair mogelijk laten mislukken? (uiteraard gevolgd door: en wat gebeurt er als we die ideeën omdraaien)?

Kortom, het is zonde om de komkommertijd te beschouwen als een zinloze periode waarin het project volledig op zijn gat ligt. Maak er iets leuks van en benut deze tijd om het project een kwaliteitsimpuls te geven. Je zult zien dat het zichzelf na de zomer dubbel en dwars terug betaalt.

Hoe haal jij het meeste uit de zomerperiode?

Volg De Implementatiedokter op Facebook

 

Hoe bouw je een positief project?

Heb je het gevoel dat er een leuke en positieve manier moet zijn om projecten te organiseren? Je leest er hier alles over.
 

Bouw aan een Positief Project

1910

Ook interessant voor je

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *